Elämme oudosti useampia kerroksia elämää samanaikaisesti.
Meillä on vaikeuksia jossakin asiassa, toisessa pohdimme elämän tarkoitusta,
käsittelemme kokemaamme ja lukemaamme. Niin taisin minäkin tehdä kuohuvina
nuoruuden vuosina, vähän ennen kun aloitin viimeisen vuoden lukiossa. Sen
jälkeenhän elämä avautuisi aikuisten maailmaan. Käsittelinkö koskaan tuota aihetta,
jossa olisin pohtinut sitä askelta vaan ajelehdinko vain elämän merellä vailla
purjeita ja meloja, melkein kuin nyt. Se lienee kuitenkin parempi kuin puhdas suunnitelmatalous.
Maanantaina 9.8.1965 kirjoitin seuraavasti:
Hymyilevät tanskalaiset. Nyt he ovat lähteneet, mutta muisto
häilyy vielä kauan silmieni edessä. Kyyneleet tulivat vasta siten, kun heitä ei
enää näkynyt, kun he olivat jo kääntyneet maantielle, häipyneet autoineen
talojen taakse ja sukeltaneet aamuaurinkoisen pikatien liikenteeseen. Pilvetön
taivas. Tasaisen sininen. Minusta tuntuu, että taivas on vuosien kuluessa
muuttunut. Muistan sen olleen ennen kirkkaampi ja kylmemmän sininen. Nyt se on
lämmin ja vaaleampi.
Tanskalaiset Westit vanhempieni seurassa. Tämä kuva saattaa hyvinkin olla elokuussa 1965 otettu. |
Mikä oli yhteinen mieli? Oliko se hymy? Se oli tunne ja
hymyäkin. Ymmärrän, miten ihmiset haluaisivat jatkaa sitä ystävyyttä. Se on
jotakin selittämätöntä, yhteistä kaikille. Siinä ei ole ainaisia periaatteita
ja pikkumaisia riitoja. Siinä suhteessa nykyajan maailma on mennyt eteenpäin.
Eri kansallisuutta olevat ihmiset oat lähestyneet toisiaan. Ihmiset eri maissa
ystävystyvät ja löytävät oikean tunteen huolimatta kielivaikeuksista. Siinä on
yksi avain maailmanrauhan löytämiseen. Ulkomaalaiset ”tavalliset” ihmiset eivät
ole enää kasvottomia, he hymyilevät meille ja toisilleen. Tulen tekemään
parhaani eikä se tuota vaikeuksia, koska yleensäkin rakastan ihmisiä ja kaikkea
uutta ja vierasta. Olla koko elämän ajan sydämeltään lapsi, tehdä kysymyksiä ja
olla kaikkea uutta ihmettelevä ja ihasteleva, se on etu ja onni. Auttaminen on
jokaisen oma asia, mutta tiedän ja tunnen, että se ei ole turhaa, se tuottaa
tyydytystä.
La Rochefoucault olisi kai tyytyväinen löytäessään yhä uusia
ja uusia todistuksia väitökselleen, että itsekkyys ja kaikkien tekojemme ja
toimintojemme takana. Hän on tavallaan oikeassa, sillä se on myös totta, mutta
asialla on myös toinen puoli. Sopusoinnun löytäminen on tärkeintä. Oma tyydytys
ja toisen tyydytys. Saada iloa ja tuottaa iloa. On nautinto tehdä hyvää! Kiitoksen
saamisen ajatteleminen on silloin tiedotonta. Sellainen itsekkyys on tiedotonta.
Minusta tuntuu niin. Se tieto on minussa, että iloiset ja hymyilevät ihmiset löytävät
helpommin rehellisen onnen.
Onni on ehkä väärä sana. En haluaisi käyttää sitä. Sillä,
mitä tarkoitan, ei ole nimeä. Sen on oltavakin sanatonta ollakseen täydellistä.
Se on juuri sellaisia tunteita, joita on vaikea eritellä.
Mäen puut piirtyvät hyvin tummanvihreinä hempeän sinistä
taivasta vasten. On ihanaa nähdä luonto. Vielä ihmeellisempää on löytää yhteys,
sen kanssa yhteinen ilmapiiri ja
tunnelma. Eksistentialismi on tympäisevää. Te, jotka kannatatte sitä,
katsokaa kerrankin rehellisesti ympärillenne, katsokaa ihmisiä ja luontoa (ei-eksistentialisteja
ja ei eksistentialistista luontoa) ja hymyilkää. En sano, että se auttaa
millään lailla, mutta yritys on puoli voittoa. Etsiytyminen toiseen ympäristöön
– minusta tuntuu, että rehellinen eksistentialisti (ei siis pakottamalla omaa
mieltä kääntymään, se ei kuulu asiaan) syntyy juuri ympäristön vaikutuksesta.
Yksitoikkoisista, ikävistä ja pikkumaisista ihmisistä.
Siis minulla olisi
aihetta tulla eksistentialistiksi, olen todella lähellä, mutta en halua. Juuri
tämä ympärillä oleva on saanut huonot puoleni näyttämään suurempina kuin ne
muuten olisivat.
Minä suunnilleen noihin aikoihin tai 1966. |
Jos esimerkiksi Renoirilla ja minulla on joissakin suhteissa
eri käsityksiä, niin sittenkin löytyy paljon yhteistä, sellaista, mikä Renoirissa
on erityisen positiivista ja eteenpäin vievää. Elämänilo. Hän oli elämänilon maalari. Hän maalasi niin ”kuin linnut
laulavat”. Elämänilo näkyy erittäin hyvin hänen elämästään, mutta myös hänen
maalauksistaan, joihin yritän päästä sisälle.
Jotakin vastakkaista oli Vincent van Goghissa. Hän oli
sivullinen viisaan määritelmän mukaan. Hän oli lähempänä tietoa kuin tavallinen
ihminen, totuudenetsijä. Itse asiassa pidän hänen maalauksistaan enemmän kuin
Renoirin maalauksista. Tunnen pääseväni niihin sisälle, niiden värihehkuun ja
toisinaan vääristyneisiin muotoihin. Ne ovat täynnä yhä uusia ja uusia ihmeitä.
Mutta tiedämmekö me kaiken van Goghista, uskooko elämänkerran kirjoittaja
tuntevansa hänet? Enpä tiedä. Hän vei paljon mukanaan hautaan. Tiedän tai
tunnen, että hänelläkin oli täydellisiä hetkiä. Näkikö kukaan niitä? Hetken kun
tulevat yksin ollessa, ilon ja luomisen hetket.
Vincent van Gogh rakasti elämää, mutta siitäkin huolimatta
hänen elämänkertansa lukeminen jättää mieleen painostavan ja raskaan tunnelman.
Hän maalasi auringonpaisteista Arlesin seutua, mutta päällimmäiseksi mieleen
jää myöhäissyksy. Kun kaikki on jo lakastunut ja tuoksuu mädäntyneeltä. Puut
ovat alastomia ja sateet ovat jauhaneet maan pehmeäksi. Ja yöllä puhaltaa kylmä
tuuli. Vaikka van Gogh kirjoitti paljon, etupäässä kai kuitenkin kirjeitä,
eivät ne sano kaikkea. Voi kirjoittaa toisen tunteista keksien kaiken ja samalla
tehdä vaikutelman luonnolliseksi, mutta kun ottaa esille todellisen elämän,
meidät, ihmiset ja tunteemme, kaikki onkin paljon vaikeampaa, jopa mahdotonta. Van
Gogh kirjoitti tietenkin veljelleen kirjeissä itsestään, mutta hänen sanansa
voivat antaa vain aavistuksen syvyyksistä.
”Mitä tälle kaikelle voi, sillä näkyykö siitä, mitä ihmisen
sisällä tapahtuu, mitään ulospäin? Ihmisen sielussa palaa suuri tuli eikä
kukaan tule koskaan lämmittelemään sen ääreen. Ohikulkijat huomaavat vain vähän
savua ylhäällä piipussa ja jatkavat matkaansa. Mitä siis tehdä, ylläpitääkö
tuota tulta sisällään, olla itse oma suolansa, odottaen kärsivällisesti, jos
kuitenkin tavattoman kärsimättömästi hetkeä, jonka joku, kuka tahansa, tulisi
istumaan sen tulen ääreen – ehkä jäisi siihen, kukapa tietää? Pitäisikö
jokaisen, joka uskoo Jumalaan, odottaa hetkeä, joka tulee enemmin tai
myöhemmin?”
Taiteilijoilla on pyrkimys rehellisyyteen ja totuuteen,
jokaisella omalla tavallaan. On vaikeaa olla suuri ihminen, mutta juuri he
vievät maailmaa tietämättään eteenpäin. Sitä ei tee valta ja ulkonainen voima,
se tulee sisältä se valta ja voima….
Eksyin siitä, mistä aloitin, mutta onko se tärkeätä? He ovat
minussa, osa minusta. Kun ilmennän itseäni, ovat hekin mukana…
Tapahtumarikkaat päivät ovat pyhiä. Ajatella, äsken oli
varhainen aamu. Pilvetön taivas ja aamuaurinko. Me kaikki hymyilimme. Vielä
hetki pyhää. Kyyneleet kylpyhuoneessa. Oliko tuokin jokin poikkeustapaus,
tuulahdus kaukaa? Kunpa voisin tehdä jokaisesta päivästä pyhän. Sen saa aikaan
vähästä, mutta niin herkästä aineesta. Ystävät kalliit, olette kaukana, mutta
kuitenkin lähellä. Nyt on kohta keskipäivä. Taivas täynnä untuvapilviä.
Tästä linkistä pääsee
maalaukseen, jota rakastan nyt yli kaiken.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti